"Com puc arribar a Espanya?"

2018-12-05

Aquestes van ser les paraules evocadores de l'aturat minor de Rhondda, Harry Dobson, quan es va alliberar de la presó de Swansea, havent complert una condemna per liderar una pertorbació antifascista a Tonypandy al juny de 1936. La lluita contra el feixisme a Espanya , entre 1936 i 1939, va atraure joves d'arreu d'Europa per formar un exèrcit de traps.

Dobson va ser un dels 33 gal·lesos que van morir al servei de les Brigades Internacionals que van lluitar per salvar el condemnat govern democràticament escollit per la República. Aquesta solidaritat galesa sovint es referia a l'època com la forma d'una barricada antifascista que s'estenia des de Tonypandy fins a Madrid. Però, per què van ser i per què va ser la resposta a Gal·les diferent, de fet única? Alguns d'avui podrien pensar que, en el context de la devolució política i cultural, la solidaritat gal·lesa prové del reconeixement dels drets nacionals de Catalunya i del País Basc, que calia reconèixer, un factor de la Guerra Civil.

Al contrari, la preocupació predominant tant a Espanya com a Gales va ser l'augment del marge feixista a tot Europa. Espanya havia proporcionat la primera resistència reeixida a aquest augment fins ara incansable, mentre que al sud de Gal·les a mitjans dels anys trenta es va caracteritzar per la major resistència a Gran Bretanya a les polítiques d'atur massiu i apaciguamiento dels governs nacionals i conservadors. Els militars que es van aixecar el 16 i 17 de juliol de 1936 contra el govern republicà del Front Popular Popular democràticament van portar immediatament a la Guerra Civil Espanyola. La resposta a Gal·les va ser àmpliament proporcionada per la Federació de Miners de Gal·les del Sud i el Partit Comunista i, finalment, recolzada per una àmplia coalició, incloent el Partit Laborista, els liberals, alguns escriptors, acadèmics i professors de Gal·les. Una de les primeres a reconèixer l'amenaça creixent del feixisme va ser el laborista MP Aneurin Bevan, que, al començament de 1933, va formar una milícia obrera antifeixista: el Grup de Llibertats dels Treballadors de Tredegar. Els 200 homes de Gal·les que es van oferir a lluitar a Espanya representaven la major agrupació industrial regional dins del Batalló Britànic de les Brigades Internacionals; només un galés lluitava per les forces feixistes liderades pel general Franco. Eren simpatitzants comunistes o laboristes, en gran mesura des de les valls centrals de Rhondda, Cynon i Taff, encara que també hi havia voluntaris del nord-est de Gal·les, les ciutats costaneres del sud i les zones rurals. Alguns es van fer famosos en la seva vida posterior com a líders sindicals, notablement Will Paynter i Tom Jones, coneguts posteriorment com Twm Sbaen al llarg del moviment obrer. Van ser immortalitzats en cançó pels Manic Street Preachers en el seu àlbum de 1998 This Is Our Truth, Tell Me Yours, en el qual citen les paraules del voluntari de Bedlinog, Tom Thomas: "Si puc disparar conills, puc disparar als feixistes".

També van ser immortalitzats per l'activista polític negre i el cantant Paul Robeson que va parlar en la seva reunió commemorativa a Mountain Ash el 1938 quan va dir memorablement: "... aquests companys van lluitar no només per a Espanya sinó per a mi i per al món sencer". En la seva major part, aquests homes es van endurir "guerrers de classe", havent tingut almenys una dècada d'amarg experiència industrial i política després de la Vaga General de 1926, amb vagues de permanència, marxes de fam, manifestacions massives contra normes de proves de mitjans i detenció de les incursions feixistes a les valls. Després del bombardeig de Guernica el 26 d'abril de 1937 i la posterior caiguda del País Basc, el suport a Gal·les es va ampliar a partir de les comunitats d'ajuda espanyola principalment obrera a les comunitats basques més àmplies i més humanitàries de refugiats infantils, amb el destacat suport de l'ex primer ministre David Lloyd George i la seva filla, Lady Megan Lloyd George, i també de destacats acadèmics, professors i escriptors com Gwyn Thomas. Van establir quatre cases de menors basques a Colwyn Bay, Brechfa, Swansea i Caerleon.

Els nens bascos van ser la major afluència de refugiats a Gran Bretanya. El govern els va permetre entrar de contracor; en canvi, els britànics i, sobretot, el poble gal·lès, els acollia amb entusiasme. Una lliçó, de fet, per als nostres dies. La resposta general a Gal·les, a diferència d'Anglaterra, no era, però, caracteritzada per cap gran despertar intel·lectual. Una excepció va ser Lewis Jones, el líder comunista de Rhondda aturat, les novel·les Cwmardy (1937) i We Live (1939) transmeten en termes vius la consciència política de l'època.

Aquesta última novel·la va concloure evocativament amb la resposta dels miners galesos a la causa republicana espanyola. El líder del Partit Nacionalista de Gal·les, Saunders Lewis, va ser, en el millor dels casos, ambivalent cap a l'ascens del feixisme; es diu que va proposar un brindis en un sopar privat: "A un bon senyor cristià, el general Franco". No obstant això, altres nacionalistes eren francament recolzats per l'Estat republicà i ho feien per escrit en revistes com Heddiw. En èpoques més recents, el cèlebre cineasta i poeta John Ormond va produir un compte de cinc parts dels miners galetes a Espanya en la seva guardonada The Colliers Crusade (1981). S'han establert memorials als pobles i ciutats de Gal·les, incloent-hi el memorial oficial de la Brigada Internacional de les Brigades (Cymru) a la Biblioteca de miners del sud de Gal·les, feta de carbó, pissarra i acer galés i presentada per Will Paynter en 1976. Alguns al sud de Gal·les Les valls encara es connecten a aquests temps radicals i valents. El meu propi pare, Dai Francis, va ser secretari del Comitè d'ajuda espanyola d'Onllwyn. El distingit actor galés Richard Harrington està molt orgullós del seu avi, el voluntari de Merthyr Tim Harrington. Aquest bonic sentit de la solidaritat política i humanitària internacional ha donat pas a la nostàlgia i fins i tot a una cultura de la víctima parroquial, i hauria de ser objecte d'un debat públic obert i honest en aquests temps de postreferència. Per tant, potser es demani aquest debat: "Com puc anar-me d'Espanya?".

Dr Hywel Francis