Un viatge a Terra Alta / Priorat

2018-12-05

Va ser bo passar uns dies amb la meva parella a la comarca de la Terra Alta / Priorat de Catalunya. Ha estat a la meva "llista de fer coses" durant un temps i ens va passar l'oportunitat d'estar amb amics a Gratallops, prop del Parc Natural del Montsant. És un poble preciós amb vistes a les muntanyes i les vinyes i una base ideal per explorar la zona. És fàcil arribar a aquesta part de Catalunya si teniu un cotxe, però vam anar amb tren amb Luna, el nostre gos. Hi ha al voltant de quatre trens al dia, amb excel·lents vistes, i els amics ens van fer conèixer a Marca-Falset, unes dues hores després d'haver sortit de la nostra casa a Sitges. Poc temps després vam caminar pels vessants de la serra del Montsant i explorar el monestir cartoixà "Santa Maria d'Escaladei" que data de l'any 1163. Més tard, aquesta nit, vam beure vi de Montsant a la plaça del poble, al costat de l'església de Sant Pere, molt a prop de la nostra casa per la nit.

L'endemà vam tenir la sort de fer un recorregut amb cotxe fins a Gandesa, Corbere d'Ebre i Miravet preciós al riu Ebre. Com que la majoria de la gent sabrà que aquesta zona té forts vincles amb la Guerra Civil Espanyola i la "batalla de l'Ebre", la batalla més llarga i més gran de la guerra que es va produir fa exactament 80 anys (juliol-novembre de 1938). La nostra primera parada va ser Gandesa, on vam visitar el "Museu Memorial - Batalla de l'Ebre", cosa que he volgut fer des de fa molts anys des que m'interessava la història de la Guerra Civil Espanyola i la connexió amb els voluntaris gal·lesos que venien a Espanya per unir-se a la lluita contra el feixisme.

També vam tenir temps de veure un celler Cooperatiu, obre de Gaudí. A continuació, es va fer un dinar de 4 plats amb vi (12 euros cada un!) a "Sibarites" a la Placa de la Farola.

Ens vam traslladar a Corbera d'Ebre i les ruïnes d'un poble bàrbara medieval bombardejat com ho va ser el 1938 per recordar-nos un acte bàrbar durant la guerra. La visita va ser la més emotiva i emocionant d'un dia màgic on vam poder caminar com a grup pel que queda del poble i discutir la inutilitat de la guerra.

Per alegrar-nos, tornàvem al cotxe i ens dirigírem al bonic poble de Miravet, amb l'impressionant castell que donava a un revolt al riu Ebre. El clima era un calent 32C, pel que va ser una parada molt agradable, gaudint d'un descans pel riu abans de passar per un ferri de riu molt pintoresc, a l'estació de tren per tornar a Sitges.